Ako si udržať motiváciu a neprestať behať

Pridané: 19.1.2017 22:38:32

19 Január 2017

Začať s behom je ľahké, vydržať je už ťažšie. Pri behaní je dôležitá predovšetkým pravidelnosť a my vám poradíme ako si udržať disciplínu a predovšetkým motiváciu počas celého roka.

Ako si udržať motiváciu a neprestať behať

Stanovte si reálne a jasné ciele
Mnoho začínajúcich ale aj pokročilých bežcov sa dopúšťa rovnakej chyby. Behajú bez akéhokoľvek systému alebo plánu a tak niet divu že po čase motivácia vyprchá. Stanovte si jasné ciele ktoré dokážete kvantifikovať a s odstupom času reálne vyhodnotiť (chcem schudnúť X kg za X týždňov, v lete chcem zabehnúť pretek s dĺžkou 10km, chcem zlepšiť svoj osobák na polmaratóne o 5 minút, ...). Akonáhle budete vedieť prečo beháte, len tak ľahko vás nič nezastaví. Pri plánovaní sa nenechajte uniesť, stanovenie nedosiahnuteľných cieľov môže viesť k presnému opaku, sklamaniu a demotivácii.

Zverejnite svoje ciele a úspechy
Ak ste si už svoj cieľ zvolili oznámte ho priateľom a rodine, ich podporu časom určite oceníte. Skúste svoje ciele okoreniť zaujímavou stávkou. Podeľte sa o svoje pokroky a úspechy na sociálnych sieťach, prípadne sa nechajte inšpirovať podnetmi iných bežcov (na FB nájdete niekoľko vhodných skupín, napr. iRun)

Monitorujte svoj pokrok
V dnešnej dobe je vedenie bežeckého denníka nielen jednoduché ale aj zábavné. Stiahnite si jednu z množstva dostupných aplikácií do svojho smartfónu a majte svoj progres, nabehané kilometre a spálené kalórie pod kontrolou (odporúčame Runtastic, Endomondo alebo RunKeeper). V prípade, že vlastníte športtester Garmin alebo Suunto môžete svoje treéningy evidovať priamo v ich online aplikáciách na webe. Nič vás nemôže motivovať viac ako už dosiahnuté úspechy a pohľad na neustále zlepšovanie.

Prihláste sa na pretek
Nájdite si svoj pretek na našej FB termínovke už dnes! Akonáhle sa prihlásite na závod a zaplatíte štartovné už nie je cesty späť. S blížiacim sa termínom preteku vás svedomie nenechá vysedávať a tenisky si obujete častejšie ako obvykle. Niektoré závody si možno obľúbite natoľko, že prerastú do tradície a absolvujete aj niekoľko ročníkov.

Nájdite si bežeckého parťáka alebo vstúpte do klubu
Ak si nájdete vhodného sparingpartnera, dokáže vás povzbudiť nielen k lepším výkonom, ale najmä prinútiť k pravidelnosti. Odrieknutie naplánovaného tréningu kamarátovi je komplikovanejšie ako keď ste dohodnutý len sám so sebou. Ak ste nenašli vhodného adepta na vašej výkonnostnej úrovni nezúfajte a vyhľadajte miestny bežecký klub, dnes takúto komunitu nájdete v každom väčšom meste. V partii je vždy zábava a tréning vám ubehne rýchlejšie. Taktiež si môžete vymieňať cenné skúsenosti a rady.

Odmeňte sa
Popri tvrdej práci na sebe samom sa nezabudnite občas aj odmeniť. Doprajte si masáž alebo saunu, potešte sa novými bežeckými teniskami alebo oblečením. Navyše, ak máte nové tričko, nenecháte ho predsa v skrini.

Pozor na stereotyp
Pokiaľ začnete mať pocit, že váš tréning začína byť stereotypný je čas na zmenu. Vyskúšajte nové trate a povrchy, vybehnite do kopcov a objavujte prírodu. Vhodným riešením je aj striedanie behu s alternatívnymi aktivitami ako bicyklovanie alebo plávanie. Zaujímavým oživením môže byť zapojenie do virtuálnych pretekov ako napríklad séria behov vo Vysokých Tatrách, INOV-8 RALLY, Kamzík 1000+ alebo Liga lanovka v Bratislave.

Počúvanie hudby
Monotónnosť behu dokážete prekonať jednoducho za pomoci MP3prehrávača. Pravidelný rytmus obľúbených skladieb vám navyše pomôže udržať tempo a nedovolí nohám spomaliť. V každom prípade to nepreháňajte s hlasitosťou. Bezpečnosť je prvoradá a určite by ste chceli začuť blížiace sa auto, cinkanie zvončeka netrpezlivého cyklistu na hrádzi alebo šuchotanie medveďa v neďalekom kríku.

Táto stránka používa cookies. Viac info