Ako myslia veľkí bežci

Pridané: 8.12.2017 16:45:01

08 December 2017

Každý bežec sníva o tom, že jedného dňa bude úspešný. Vytvára si pravidelne tréningové plány a dodržuje ich postupnosť. Niekedy si plán upraví podľa počasia, choroby či zranenia. Nie vždy sa mu podarí odtrénovať to čo potrebuje, no cieľ ostáva rovnaký. Chce zabehnúť 10km pod 30min. Chce zabehnúť na budúci rok 5km pod 14:30. Všetky tréningy stavia na tom aby splnil svoj bežecký cieľ. Príde však rok kedy má zbehnúť daný cieľ a nedarí sa mu to.

Ako myslia veľkí bežci

Prečo sa stali veľkí bežci úspešnejšími ako ostatní, ktorí nedosiahli svoje ciele?
Najprv sa musíme pozrieť na to, aké vlastnosti majú títo bežci. Majú obrovskú vytrvalosť, nevzdávajú sa ľahko. Vydržia pod ťažkými tréningami dlhodobo. Majú veľkú silu vôle, kedy dokážu v bolestiach pokračovať v náročných tréningoch a dokončiť ich. Majú silnú vieru v seba a svoje schopnosti. Veria, že to, do čoho sa pustia zvládnu.

Ako však myslia takýto bežci, ktorí sú kráľmi svojho remesla?
Hicham El Guerrouj
Hicham Elgerouge sa pokladá za kráľa stredných tratí. Jeho hlavnou disciplínou bol beh na 1500m. Priemerným bežcom toto meno moc nehovorí. Jeho roky slávy boli od 1995 – 2004. Zúčastnil sa 3 olympiád. Na prvej 1996 v Atlante v poslednom kole spadol a prišiel tak o medailu. V roku 2000 na olympiáde v Sydney bol najväčším favoritom na zlatu medailu na 1500m. No v Sedney ho v závere predbehol Noah Ngeny, ktorý v tom čase držal svetový rekord na 1km. Poslednú olympiádu Hicham vyhral zlatu medailu na 1500m a aj na 5000m. Hicham, už mnohokrát túžil skončiť kariéru, no vytrval a na koniec zvíťazil.

Neustále si prehrával videa z úspešných behov, ktorých sa zúčastnili TOP bežci. Vizualizoval si ako týchto bežcov predbieha a víťazi. Tvrdil: Asi milión krát som videl rôzne videa náročných závodov. Pomáhalo mi to pri príprave. Videl som sa ako bežím v tom behu a víťazím.

Hicham El Guerrouj

Mohamed Farah (Mo Farah)
Momentálne najúspešnejší vytrvalec dnešnej doby. Niekoľko násobný víťaz olympijských hier na 5km a 10km. Majster sveta na týchto tratiach a víťaz viacerých popredných podujatí ako je diamantová liga či majstrovstvá Európy. Bežec, ktorého obdivuje celý bežecký svet tvrdí Hard work or go home (tvrdo pracuj alebo choď domov). A naozaj všetky jeho tréningy a závody boli jednou ťažkou skúškou. Jeho náročné tréningy ho predurčili k víťazstvám. Jeho obľúbené citáty sú:

1. Je to dlhá cesta, ale ak snívate, máte veľké ambície a chcete tvrdo pracovať dosiahnete čo budete chcieť.
2. Výsledok neprichádza cez noc. Musíš na to natrénovať a uveriť v sám seba. To je najdôležitejšia vec.
3. Pozrite sa na môj úspech. Nedosiahol som ho cez noc. Bol to výsledok mnohých rokov boja a každý rok moje výsledky ukazovali zlepšenie.

Roger Bannister
Roger sa zapísal do dejín, keď ako prvý bežec zabehol jednu míľu pod 4 minúty. Stalo sa to na závode v Oxforde v roku 1954. Dovtedy sa žiadnemu bežcovi nepodarilo zabehnúť míľu pod 4 minúty. Keď sa opýtali Rogera čo stojí za jeho úspechom odpovedal „neustále som myslel na to, ako bežím míľu pod 4 minúty. Videl som sa ako každé kolo bežím pod 60 sekúnd. Neustále som si to predstavoval v mysli. Nakoniec sa mi to podarilo".

Roger si vizualizoval svoj cieľ. Tvrdo na tom pracoval a jeho myseľ ako prvá uverila, že je to možné dosiahnuť. Tak sa v roku 1954 jeho sen stal skutočnosťou. Po jeho rekorde sa v zapätí podarilo zbehnúť míľu pod 4 minúty aj ďalším bežcom.

roger bannister

Veľkí bežci odporúčajú 5 tipov ako zlepšiť nastavenie mysle pre kvalitné bežecké výkony
1. Upresnite si svoje myšlienky
Je to váš vnútorný hlas, ktorý skutočne určuje, ako sa k cieľu blížite. To, čo hovoríte každému momentu, určuje, ako sa cítite v deň závodu či tréningu. Ak váš kritický vnútorný hlas začne hovoriť, že nie ste dosť dobrí, pôjde vám tréning či závod ťažšie, vtedy len prídu obavy a úzkosti. Váš jazyk diktuje váš vnútorný film, ktorý prehrávate vo svojej mysli: "Dúfam že tento pretek nebudem moc pomalý, na tréningu ma začne opäť bolieť koleno, zas prehrám".

Skúste sa zamyslieť na to, čo skutočnosti chcete, nie na to čo nechcete. Chcem odbehnúť dnes super tréning. Chcem si užiť dnešný pretek a dám do toho všetko. Hovorte o tom, že chcete mať istotu, uvoľnenie. Hovorte o tom, že si chcete užiť deň. Použite svoj hlas pozitívnym spôsobom. Hovorte viacej pozitívnych presvedčení napr. „cítim sa uvoľnene keď bežím". Vaše telo skutočne začne byť viac uvoľnené a bude sa vám behať lepšie.

2. Vizualizujte si to, čo chcete dosiahnuť
Predstaviť si ako prebehnete cieľovú čiaru, je veľmi užitočná predstava. Je to ako športovec, ktorý si dokáže predstaviť zlatú medailu: dáva vám určitú úroveň presvedčenia, ale v skutočnom procese nepomáha. To, čo si naozaj chcete predstaviť, robí to, čo vás dostane na cieľovú čiaru. Keď si predstavíte, že dokážete niečo urobiť, vtedy to skúšate na mentálnej úrovni. V skutočnosti komunikuje aj s telom - keď si niečo predstavíte, spúšťate rovnaké neuróny vo vašom mozgu, ako keď to skutočne prežívate. A chcete predsa, aby sa váš mozog pripravil na to, aby ste sa mohli vyrovnať so situáciami v tréningu alebo závode. Predstavujte si ako bežíte s v závere závodu ešte pridáte a zvíťazíte. Ak netúžite zvíťaziť, stačí si predstaviť ako sa vám ľahko beží a aký máte úžasný pocti zo závodu.


3. Vytvorte si pozitívny návyk
Pred tým ako vybehnete von, vytvorte si pozitívny návyk, ktorý vás nakopne na beh. Pustite si vždy na chvíľu pozitívnu hudbu pri ktorej si dáte ľahký strečing. Už tento pozitívny postoj vás ľahšie presvedčí isť behať a beh pre vás bude radosťou. Pred závodom môžete vyskúšať opakovanie viet typu „pretek dopadne úžasne, už sa na neho veľmi teším!". Tento rituál vás nakopne na pretek, ktorý si viac užijete a taktiež dosiahnete lepšie výsledky.

4. Stanovte si malé ciele
Pri tréningu myslite pozitívne, no stanovte si menšie ciele. Nie je dôležité si stanoviť vysoký cieľ, ktorý pred vami bude stáť ako hrozba celého dňa. Pri predstave, že máte isť tréning vo veľkom objeme a rýchlom čase vás nebudú čakať pozitívne emócie a môže sa stať, že budete behať aj tak menej. Skúste to s menšími avšak pravidelnými dávkami. Napíšte si cieľ na papier a večer pred spaním si to cele prejdite. Ráno budete sviežejší a pripravenejší na ten tréning, ktorý ste si naplánovali.

5. Nájdite spôsob ako zabrániť negatívnym myšlienkam
Hovorí sa, že každý máme dvoch vlkov. Jedného čierneho negatívneho a druhého bieleho pozitívneho. Ak sa ma opýtate, ktorý z nich v nás prevládne, odpoveďou je ten, ktorého kŕmite. Preto sa snažte eliminovať negatívne myšlienky na beh a závod. Ak idete na závod s negatívnymi myšlienkami , už to vás paralyzuje a oslabuje. Vôbec sa nezamýšľajte ako závod dopadne. Ak dopadne aj zle, nevadí je to len jeden závod. Skôr myslíte na to, že si ten závod idete užiť. Bude tam veľa známych a beh milujete. Závod vás posunie kondične ďalej.

Verím, že niekoľko tipov ako správne myslieť pred tréningom alebo pred závodom vám pomôžu dosiahnuť väčšiu pohodu v behu a budete si beh viac užívať. Myseľ vás často klame, že niečo nedokážete. No ak sa skúsite na veci dívať inak, zistíte, že to predsa nie je až také zle. A keď to dokážete, zvíťazíte. Posuniete svoje sebavedomie na vyššiu úroveň a bude sa vám v behu viac dariť.

Autor: Matej Fedák

matej fedák

Táto stránka používa cookies. Viac info