Zdravé a silné kosti 2

Dobrý spánok, posilňovanie a výber vhodnej obuvi ktorým sme sa venovali v prvej časti je len začiatok. Rovnako dôležitým faktorom je aj naša strava.

Osteogenéza, t.j. proces tvorby kostí, si vyžaduje nepretržitý prísun vápnika, bielkovín, draslíka, horčíka, fosforu, fluorid, zinku, železa a vitamínov D, A, K, C. Väčšinu týchto prvkov nájdete obsiahnutú v rybách, brokolici, černiciach, vajciach, fazuli a tmavej listovej zelenine.

Najdôležitejšími živinami sú ale vápnik a vitamín D. Vápnik, ktorý obsahujú aj bežné mliečne výrobky kosti spevňuje a zvyšuje ich elasticitu. Ľudské telo ale nanešťastie vápnik neprodukuje, preto sme odkázaní na vonkajšie zdroje. Háčik je aj v tom, že na to aby vápnik pôsobil v tele tak ako má, potrebujeme aj dostatok vitamínu D. Tento pomáha vytvárať nové kostné bunky a spevňovať tie existujúce. Taktiež zlepšuje vstrebávanie vápnika a fosfátu, takže z tráviaceho ústrojenstva vyťažíte viac živín do vašich kostí. Z potravy dokážeme získať len okolo 10% potrebného objemu vitamínu D (bohatými zdrojmi sú mastné ryby, pečeň, vaječné žĺtky). Zvyšok sa vytvára pri vystavovaní slnečnému žiareniu. Počas leta nám stačí denne 15 minút na slniečku, v zime také šťastie už nemáme a preto je vhodné siahnuť po výživových doplnkoch.

Pozor, existujú aj potraviny, ktoré kostiam škodia. Vyhýbajte sa najmä rafinovaným cukrom, alkoholu a kofeínu. Môžu zhoršovať vstrebávanie vápnika, čo vedie k rednutiu kostí. Denne by ste nemali vypiť viac ako 3 šálky kávy alebo čierneho čaju.

Táto stránka používa cookies. Viac info