Prechladnutie a beh

Najskôr to začne soplíkom, neskôr sa pridá bolesť kĺbov, celkovo sa cítite unavene a zle – zoznámte sa s jesenným prechladnutím. Musí sa však človek preto vzdať bežeckého tréningu alebo prestať chodiť do fitka?

Ľahké prechladnutie
Infekcia horných dýchacích ciest je síce nepríjemná, ale väčšinou neškodná. Napriek tomu by ste sa športovania mali vyvarovať – to znamená zákaz pohybu. Kto aj tak trvá na tréningu, pretože sa napríklad chystá na preteky, by sa v každom prípade mal poradiť s lekárom. Za prípadnými bolesťami hrdla sa totiž môže skrývať angína (zápal mandlí) a baktérie, ktoré ju vyvolávajú, môžu spôsobiť aj zápal obličiek, kĺbov alebo srdcového svalu. Šport je tabu vždy, keď ťažkosti presahujú ľahké prechladnutie s upchatým nosom, napríklad pri horúčke a zdurených lymfatických uzlinách.

Horúčka a chrípka
Ak sa k príznakom prechladnutia pridá aj horúčka, je to jasný prípad: ide o chrípkovú infekciu, takže by ste sa akejkoľvek športovej aktivite mali vyhnúť. Naopak, odporúča sa ostať v posteli. Ten, kto berie lieky, sa síce rýchlo začne cítiť lepšie, ale bolo by omylom vrhnúť sa hneď do športu. Lieky proti bolesti a horúčke totiž len zmiernia prejavy chrípky.

Ochorenie je stále akútne, celý organizmus je oslabený. Pri skutočnej chrípke sa však športová otázka vyrieši sama: vysoká horúčka (do 40 stupňov), zimnica, silné bolesti svalov a kĺbov spolu s vyčerpanosťou odlišujú chrípku od obyčajného prechladnutia – a nútia chorého ľahnúť si do postele. V takomto stave oslabenia sa často pridružia aj bakteriálne infekcie, napríklad nosových dutín alebo zápal pľúc.

Pozor na srdce
Neliečená a nevyležaná chrípka sa neraz končí aj prepuknutím vírusovej myokarditídy, zápalu srdcového svalu. Srdce sa pri ňom zväčší a krv do ciev už nevypudzuje tak razantne, ako keď je zdravé. Výsledkom je zníženie srdcovej výkonnosti, čo sa prejaví únavou, slabosťou, búšením srdca a pocitom, že nestačíte s dychom.

Po infekcii:
Keď už ste určite z najhoršieho vonku, mali by ste sa držať troch pravidiel.
1. Minimálna záťaž – Kým sa vrhnete na športovanie, mali by ste byť aspoň dva dni bez liekov a nemať horúčku.
2. Radšej si pauzu predĺžte – podľa toho, aká ťažká bola choroba. Kontrolujte si tlak a cvičte v miernom tempe. Kto príliš rýchlo pridá tempo, tomu sa choroba často vráti a môže mať ešte ťažšie následky.
3. Prevencia – dajte si u športového lekára urobiť test. Podľa výsledkov vám pomôže nielen optimalizovať tréning, ale ak zistí zvýšený tep bez zjavnej príčiny, môže to signalizovať infekciu. Potom je lepšie znížiť intenzitu tréningu a radšej si dopriať vitamíny.

Táto stránka používa cookies. Viac info