Kadencia

Ak ste sa rozhodli najbližšiu desiatku či polmaratón zabehnúť rýchlejšie máte len dve možnosti. Zvýšiť frekvenciu krokov (kadenciu) alebo krok predĺžiť. Vo všeobecnosti sa považuje za ideálny prvý variant a to z nasledujúcich dôvodov:

- zvýšenie bežeckej frekvencie vedie najmä u začiatočníkov okrem zlepšenia časov i k výraznému zníženiu rizika zranení. Kratšie kroky sú totiž spojené s nižšou záťažou pohybového aparátu.
- beh kratšími krokmi s vyššou frekvenciou je oveľa úspornejší než dlhšie a pomalšie kroky a predovšetkým približuje bežca k ideálnej bežeckej technike

Ako zmerať svoju frekvenciu krokov?
Jednoducho spočítajte počet krokov počas 30 sekúnd behu a vynásobte dvoma. Majitelia lepších športtestrov dokonca nemusia ani počítať, všetky údaje im po tréningu prezradí moderná technika.

Aká je optimálna kadencia?
Ak to s atakovaním osobáku myslíte vážne mali by ste sa priblížiť optimálnej kadencii trénovaných atlétov, čo je cca 180 krokov za minútu (3 kroky za sekundu). Elitný africký vytrvalci dokonca nemajú problém pokoriť hranicu 200 krokov za minútu ale s nimi sa samozrejme porovnávať nebudeme. Ak vám bude vyššia kadencia nepríjemná, zostaňte na tej, ktorá vám ešte vyhovuje. Dôležité je v prvom rade zachovať vašu prirodzenú biomechaniku pohybu.

Ako zvýšiť kadenciu?
Okrem cieleného tréningu frekvencie zapracujte aj na bežeckej abecede. Obyčajná abeceda pred tréningom vám pomôže zdokonaliť bežecký štýl, zlepšiť hybnosť kĺbov a pretiahnuť svaly celého tela.

Táto stránka používa cookies. Viac info