BCAA

Po náročnej fyzickej záťaži je potrebné dodať telu stratené živiny a zároveň poskytnúť látky urýchľujúce regeneráciu. Medzi najobľúbenejšie v tomto smere patria vetvené aminokyseliny čiže BCAA (L-Leucín, L-izoleucín a L-Valín).

Aminokyseliny leucín, izoleucín a valín sú nielen nevyhnutné pre svalový rast, ale tiež slúžia ako dôležitý energetický zdroj pre svaly počas fyzickej námahy. Sú podstatné preto, lebo svaly môžu počas tréningu spotrebovávať svoje vlastné BCAA kvôli potrebnej energii. Ak BCAA nebudú doplnené vo forme potravín alebo doplnkov výživy, môže to vyústiť až do straty svalových objemov a zvýšenej únavy počas intenzívneho tréningu.

Leucín – sa najväčšou mierou podieľa na budovaní svalovej hmoty. Udržiava hladinu glutamínu v krvi. Pôsobí tiež ako palivo, vďaka svojej schopnosti zásobovať glykogén v pečeni. Je priamo zodpovedný za rozpad a nárast svalstva. Má podiel na znižovaní zvýšenej hladinu cukru v krvi a pomáha pri produkcii rastového hormónu.
Izoleucín – reguluje hladinu cukru v krvi. Zlepšuje vytrvalosť a energiu a napomáha zotaveniu poškodených svalových vlákien. Predstavuje okamžitý zdroj energie, pomáha pri regenerácii svalových tkanív a zlepšuje vytrvalosť.
Valín – predstavuje „glykogénovú" aminokyselinu. Je kľúčový pre fungovanie organizmu, rast, regeneráciu a ukladanie glykogénu v pečeni. Pomáha pri regenerácii a raste svalového tkaniva, ako aj pre udržiavanie pozitívnej dusíkovej bilancie.

Čo teda spôsobujú aminokyseliny v našom tele?
- zlepšujú silový výkon o odďaľujú únavu
- obnovujú silu a urýchľujú regeneráciu
- podporujú novotvorbu svalovej hmoty
- chránia pred deštrukciou svalových bielkovín pri fyzickom výkone a ochraňujú svalovú hmotu pred devastáciou
- podporujú hormonálnu rovnováhu u športovca
- zlepšujú funkcie imunity

Kedy BCAA užívať?
- Pred tréningom, kedy telo získava okamžitý zdroj energie, nakoľko sú využiteľné priamo z krvného obehu odkiaľ prechádzajú do svalových buniek, ktoré chránia a zväčšujú ich objem.
- Po tréningu sú BCAA veľmi dôležité, pretože zabezpečujú intenzívnu a rýchlu regeneráciu svalových vlákien a zabraňujú katabolickému procesu.

Dávkovanie BCAA závisí od viacerých faktorov ako sú telesná hmotnosť športovca, intenzita tréningu, jedálniček atď. V zásade neexistuje pevne stanovené množstvo, koľko BCAA denne užívať. Všeobecne sa odporúča prijať 3 - 5 g BCAA v jednej dávke.

Odporúčané denné dávkovanie BCAA:
Do 75 kg – 10 g
Do 100 kg – 15 g
Nad 100 kg – 20 g
Toto množstvo by malo byť rozdelené do 3-4 dávok počas dňa.

Táto stránka používa cookies. Viac info